Uthålligt skogsbruk i ädellövskog

Denna rapport utgör en av flera slutprodukter från ädellövprogrammet som pågick från 2003 till 2009. Den har skrivits med hjälp av många medarbetare i programmet.

UTHÅLLIGT SKOGSBRUK I ÄDELLÖVSKOG

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 2 of 2
    QUESTIONNAIRE
    (SLU, institutionen för sydsvensk skogsvetenskap, 2003) Boman, Mattias; Programmedarbetare
    In Sweden all persons have the right to freely reside in and experience nature, regardless of who owns the land. We may also use nature on others’ land by picking berries and mushrooms and more. We can do all this under the “Right of Public Access”. When people visit, experience and use nature under the Right of Public Access, forests are the most common environment. This is the background of the survey. This investigation concerns the nature and forests in the southernmost part of the country - Skåne and Blekinge, and focuses especially on the economic value of forest recreation and related health effects.
    Uthålligt skogsbruk i ädellövskog
    (SLU, institutionen för sydsvensk skogsvetenskap, 2010-02) Löf, Magnus; Programmedarbetare
    Stora satsningar på lövskog har hittills varit ovanliga inom svensk skogsforskning. TEMA-programmet ”Uthålligt skogsbruk i ädellövskog”, eller mer populärt ädellövprogrammet, har varit en viktig och på flera vis unik satsning. Behov av ny kunskap kring ädellövskog och annan lövskog kommer med största sannolikhet att bestå även i framtiden. Därför är det viktigt att engagemanget för lövskogsforskningen lever kvar i olika former.